Recomandare de carte: Muza de Jessie Burton

„Viața mea era un vrej de fasole, eu eram Jack, iar frunzișul creștea întruna, abundent, impresionant și cu o asemenea viteză, încât abia apucam să mă cațăr. Am iubit și am pierdut iubirea; am descoperit un soi nou de creativitate și senzația de apartenență. Și s-a întâmplat și ceva mai profund, ceva mai tainic, prin care trecem cu toții, iar dacă nu, ne așteaptă undeva – momentul de neuitat când ne dăm seama că suntem singuri.”

***

Romanul „Muza”, apărut în 2017 la editura Humanitas Fiction, are o copertă atât de delicioasă, încât am știut de la început că o să îmi placă mult. Pe fundalul turcoaz al coperții, pot fi recunoscute o mașină de scris, pensule și chiar și un pistol, toate elemente de „recuzită” dintr-o acțiune atent construită de Jessie Burton, cu schimbări de situație imprevizibile și un final neașteptat. „Muza” este o carte complexă, care deși are două planuri narative, este foarte ușor de citit.

Romanul începe cu primul plan, cel din Londra anilor 1967, unde Odelle Bastien, o tânără de culoare, ce visează să devină scriitoare, este angajată ca dactilografă la celebrul Institut de Artă Skelton. Odelle este naratoarea acestui plan și va avea pe parcursul poveștii un rol de investigator al originii unui tablou celebru. Tabloul, aflat în posesia lui Lawrie Scott, un englez de care se îndrăgostește la nunta celei mai bune prietene, pare a fi o capodoperă pierdută a unui pictor spaniol.

Ajunsă sub aripa lui Marjorie Quick, directoarea institutului, Odelle caută să descopere adevărul despre tablou: cine a fost pictorul, care au fost împrejurările în care a fost pictat și de ce a fost ascuns timp de peste treizeci de ani. Odelle își dă seama că între Marjorie și tablou există o legătură ascunsă, pe care directoarea nu vrea să o dezvăluie și care îi face rău, astfel că tânăra se străduiește să descopere cât mai mult din istoria controversată a tabloului.

Jessie Burton creează apoi și un al doilea plan temporal, ce duce cititorul cu 30 de ani în urmă, în Spania din perioada Războiului Civil. Acțiunea se petrece într-un sat de lângă Malaga, unde Harold Schloss, un dealer de artă, se mută împreună cu familia. Fiica sa, Olive, pictează de mică și este chiar acceptată la o celebră școală de artă din Londra, dar se teme să-și dezvăluie pasiunea în fața părinților săi, în special în fața tatălui, care consideră că femeile nu pot fi artiste bune:

 „Tatăl ei zicea mereu că femeile pot, bineînţeles, să pună mâna pe-o pensulă şi să picteze, dar adevărul e că ele nu pot fi nişte artiste bune. Olive nu prea pricepuse niciodată care era diferenţa. De când era mică, jucându-se prin colţurile galeriei lui, îl auzea fără să vrea pe Harold discutând chestiunea asta cu clienţii lui, bărbaţi şi femei, şi adesea femeile erau de acord cu el, preferând să investească în bărbaţii tineri decât în cineva de acelaşi sex cu ele. Ideea că artistul era în mod firesc un bărbat reprezenta o convingere atât de larg răspândită, încât până şi Olive ajunsese să creadă în ea uneori.”

În viața familiei Schloss își fac curând apariția Isaac Robles și sora lui, Teresa. Tânărul este și el un așa zis artist, dar implicat mai mult în mișcări politice. Olive, care este naratorul în acest plan secundar, se îndrăgostește de Isaac, iar această dragoste îi oferă inspirația de a crea un tablou excepțional. Bărbatul devine muza ei, impulsul fără de care ea nu poate crea lucrări fascinante. Printr-o întorsătură de situație cauzată de Teresa, tabloul pictat de Olive îi va fi atribuit lui Isaac, iar fata acceptă asta, pentru că doar așa, va reuși să primească aprecierea tatălui și poate expunerea într-o faimoasă galerie de artă.

Dincolo de poveștile de dragoste care sunt prezentate pe tot parcursul romanului, Jessie Burton face subtil aluzie și la alte probleme precum condiția femeii ca artist, condiția femeii în societate, problemele imigranților, războiul, sexualitatea sau libertatea de exprimare. De exemplu, Odelle ne dezvăluie că în multe momente se simte ca o intrusă între englezi, mai mult ca o apariție exotică, ceea ce a făcut dificilă apropierea ei de alți oameni. În plus, aceste sentimente de neîncredere în propria persoană au dus și la neîncredere față de talentul ei literar:

 „Poezia pe care i-o dăruisem la nuntă lui Cynth era exemplul perfect al felului în care îmi simțeam scrisul îngrădit de obligații. Scrisesem atâta vreme pentru scopul anume de a fi apreciată, încât uitasem originea impulsului care mă făcuse să scriu; o creație pură, netulburată, existând dincolo de parametrii succesului și-ai eșecului. Iar undeva pe drum, acest „a fi bun” ajunsese să-mi paralizeze, de fapt, simpla credință că pot scrie ceva, orice.”

Mi-a plăcut scrisul atrăgător cu care Jessie Burton a construit acțiunea dintre cele două planuri, personajele complexe și interesante, suspansul dozat treptat și finalul imprevizibil care m-a făcut să exclam „Nu m-am gândit deloc la asta!”. Pentru mine, acest roman a oprit timpul în loc și m-a făcut să mă imaginez în Andaluzia anilor `30, plimbându-mă pe câmpurile întinse, culegând portocale și lămâi. Este o carte dulce, captivantă, pe care o poți lua cu tine în următoarea vacanță! 😀

***

„Inteligent și complex, cu un punct culminant șocant. O capodoperă.” – Belfast Telegraph

***

Jessie Burton s-a născut în 1982 la Londra și este considerată a fi una dintre revelațiile literaturii engleze. Jessie a urmat cursuri de literatură engleză și limbă spaniolă la Oxford University, iar mai apoi a studiat la The Royal Central School of Speech and Drama din Londra. În 2014 a publicat romanul „Miniaturista” care s-a vândut în peste un milion de exemplare, iar în 2016 a publicat „Muza”, ajunsă și ea rapid bestseller Sunday Times și New York Times.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.