„Pe care” sau „Care”?

 De fiecare dată când cineva profanează limba română vreau să fac asta.

Cel mai frecvent caz întâlnit: cel din titlu, eterna omitere a prepoziţiei „pe” de lângă pronumele relativ „care”. Dar pentru că niciodată nu ne-a plăcut teoria, nu-i aşa?, hai să demonstrez simplu:

Cartea care era expusă în vitrină mi-a atras atenţia.

Cartea pe care mi-a împrumutat-o a fost interesantă.

Greşit: Cartea care mi-a împrumutat-o a fost interesantă.

Maşina care stătea la semafor era albastră.

Maşina pe care am cumpărat-o era albastră.

Greşit: Maşina care am cumpărat-o era albastră.

În concluzie:

Dacă „maşina”/„cartea” este subiectul propoziţiei (răspunde la întrebările cine? ce?), atunci corect este să spunem „care”.

Dacă „maşina”/„cartea” este complementul direct al propoziţiei (răspunde la întrebările pe cine? ce?), corect este să spunem „pe care”.

„Pe care” sau „Care”

Sursa foto.

Lasă un răspuns

